#175

Ladislav Mednyánszky
(1852 – 1919)

Krajina

Mednyanszky Ladislav (1852 – 1919)
Mednyanszky Ladislav (1852 – 1919)
Mednyanszky Ladislav (1852 – 1919)
Mednyanszky Ladislav (1852 – 1919)
Mednyanszky Ladislav (1852 – 1919)
Mednyanszky Ladislav (1852 – 1919)
Mednyanszky Ladislav (1852 – 1919)
#175

Ladislav Mednyánszky
(1852 – 1919)

Krajina

Paintings
Žádné limity
813 zobrazení
11. 11. 2017 14:00

Popis

Krajina (Mokřady s lekníny), okolo roku 1890, olej na plátně, rozměry 48 x 63 cm, signováno vlevo dole Mednyanszsky, malba v původním stavu – bez restaurátorského zásahu, rámováno. Znalecký posudek: PhDr. Ľubomír Podušel, CSc. Z posudku: Autorem tohoto obrazu je slovenský malíř Ladislav Mednyánszky (1852-1919). Jedná se o kvalitní dílo, jehož autenticitu dokládá i autorská signatura umístěná vlevo dole na ploše plátna. Obraz byl podroben odborné a restaurátorské analýze. Výsledek odborného průzkumu poukázal na to, že jak samotný podklad, tak i použité malířské materiály jsou původní a nebyl tedy dodatečně přetvořen jiným umělcem. Zároveň na něm nebyly provedeny žádné nežádoucí vnější zásahy, s výjimkou působení atmosférických vlivů, k nimž došlo v uplynulých letech. Jde o olejomalbu s námětem rovinaté krajiny s vodní plochou v pravé části kompozice obrazu. Celý výjev je namalován způsobem, jaký známe z malířské tvorby Ladislava Mednyánszkého (panoramatický záběr krajiny vyvolávající melancholickou náladu). Zachycuje krajinu, kterou osvětlují ze zadního plánu prameny světla pronikající do popředí a odrážející se ve spodní části namalovaného motivu ve svítivých olivovo-zelených a okrových barevných tónech. Ty se prodírají mezi křovinaté rostlinstvo protkané bílými korunkami divoce rostoucích lučních květů. Ponurou atmosféru výjevu dotváří i zamlžená část lesního porostu v pozadí. Tento jednoduchý a zároveň monumentálně působící motiv je namalován v sytých a lomených hnědých, hnědo-okrových, zeleno-žlutých barevných tónech s důrazem na pastózně nanášené a roztírané tahy štětce, určují zároveň prostorovou organizaci plochy plánu a dodávají obrazu z obsahového hlediska symbolický ráz. Toto dílo připomíná obrazy, které Mednyászky maloval s příznačným citem pro zobrazení nálady z motivu viděného s charakteristickým nostalgickým podtextem známým z jeho tvorby z období 80. až 90. let 19. století. Mednyánszkého dílo vyústilo později v tvořivou syntézu – v osobní přístup k přehodnocování předcházejících vlivů a působení Paříže na jeho umělecký vývoj. Nešlo mu přitom o stylové reflexy, ani o přeexponované technické postupy, které využíval ve své malbě, ale o brilantní malířskou a kreslířskou tvorbu permanentně inklinující k obsahu umělecké výpovědi naplněné humanistickým kodexem člověka končícího 19. a začínajícího 20. století. To platí i o tomto obrazu. Patří do série krajin inspirovaných zvláštními symbolicky podbarvenými a mystiku vyzařujícími aspekty, k nimž se vrátil ve své tvorbě i později, po roce 1900. Umělec je zachytával v rozličných podobách během svých nekonečných toulek krajinami bývalého Rakouska-Uherska a Evropy. Ladislav Mednyászky nevstoupil do žádného hnutí ani umělecké skupiny, nestal se příslušníkem žádného směru či stylu, zůstal sám sebou, věčným samotářem a podivínem toulajícím se krajinou a vyhledávajícím motivy, které by co nejvíce odpovídaly jeho naturelu i „zámince" vtisknout jim svůj malířský raison d etre. Mednyászky vždy kladl důraz na obsah díla, vnitřní propojení motivu s viditelným jevem. Tím se lišil od svých předchůdců i současníků. Tento aspekt výrazně ovlivnil i předmětný obraz vyznačující se mystickým nádechem. Přináší něco jako zjevení, malířské mystérium, kde vše, co na něm vidíme či pozorujeme je ovlivněno zvláštním druhem myšlenkové spirituality a racionálního úsudku v malbě s vibrujícím a vyzařujícím světlem, které je nositelem osudového lidského poselství. Daný obraz představuje odraz lyrického realismu barbizonského typu kombinovaný s odkazem symbolismu, jenž umělci umožnil tlumočit prožitek zážitku ze skutečnosti s jeho individuálními pocity a náladami.

O autorovi

Ladislav Mednyánszky byl slovensko-maďarský malíř, proslulý svými krajinářskými díly a jako stoupenec barbizonské školy a impresionismu.

Narodil se 23. dubna 1852 v Beckově do smíšeného manželství. Po deseti letech se rodina přestěhovala do matčina rodného zámečku ve Strážkách. Medňanský získal umělecké vzdělání v Mnichově a Paříži, kde navštívil i Barbizon a seznámil se s dalšími umělci.

V roce 1877 poprvé navštívil maďarský Szolnok, kde se seznámil s dalšími malíři. Procestoval i Itálii a střední Evropu. I přes svůj vysoký věk dobrovolně narukoval na frontu první světové války jako vojenský malíř.

Jeho dílo je rozsáhlé, ačkoli mnoho děl není podepsáno ani datováno. Významná část jeho umělecké pozůstalosti je v Maďarské národní galerii v Budapešti, a část je vystavena ve Strážkách u Spišské Belé v rámci sbírek Slovenské národní galerie.

Zemřel 17. dubna 1919 ve Vídni ve věku 66 let. Pochován byl v Budapešti vedle hrobu svého přítele Bálinta.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr