#7

Krištof Kintera
(1973)

Revolution

Kintera Krištof *1973
Kintera Krištof *1973
Kintera Krištof *1973
#7

Krištof Kintera
(1973)

Revolution

Fine Arts
Žádné limity
799 zobrazení
Neprodáno
1 000 000 Kč
Aukční dům Sýpka
Aukční dům Sýpka
11. 4. 2021 13:30

Základní údaje

Poznámka
Přiložen certifikát aukčního domu Sýpka z r. 2021 s podpisem autora. Vystaveno (výběr) Samostatné výstavy The End of Fun, Ikon Gallery, Birmingham, 2020 Your Light is my Life, Kunsthal Rotterdam, 2015 Výsledky analýzy, Galerie hlavního města Prahy, 2012 A Bigger Problem Than Yours, galerie Jiří Švestka, Praha,Berlín, 2010 Lay Down and Shine, galerie Schleicher Lange, Paříž, 2009 Holy Spirit Open, Dům umění, Ostrava, 2009 Ve veřejném prostoru, New York, Rockefeller Plaza, 2006 Skupinová výstava You Got to Burn to Shine, Galleria Nazionale d´Arte Moderna e Contemporanea, Řím, 2019 Nabízený první autorský exemplář díla Revolution byl vystaven v roce 2010 v galerii Švestka, další au torizované kusy se nachází ve sbírce Harvardské univerzity v Bostonu, v Muzeu moderního umění v Salzburgu a dalších soukromých sbírkách. Dnes již ikonické dílo, vystavované na řadě významných českých, ale i mezinárodních autorských výstav Krištofa Kintery s názvem Revolution, patří typově k řadě dalších pohyblivých robotických loutek, které autor vytvářel od konce devadesátých let. První řada šesti kusů byli Mluviči (1999–2003), podobné chlapecké postavy bez obličejů neustále něco nesrozumitelně komentující, nebo loutka mluvícího havrana (I see, I see, I see, 2009). Dílo Revolution, první ze šesti kusů druhé řady, postava malého chlapce oblečeného v kalhotách a mikině s kapucí na hlavě, je obrácena směrem ke zdi, do níž v pravidelných intervalech silně tluče hlavou. Dílo vyvolávající okamžitou reakci a aktivaci diváka, který může v první chvíli zaměnit loutku za skutečné dítě, tak vzbuzuje emoce. Pracuje s momentem překvapení a znejistění, vytrhávající procházející z letargie. Název Revolution tak může být vztažen nejen na samotný akt chlapce/loutky, vyjadřující nesouhlas, gesto odporu vzdorující okolnostem, ale také na moment naší reakce a rozhodnutí jednat. Jsme připraveni něco udělat? Sugestivní dílo ukazuje Kinterovu zálibu ve spektakulární umělecké formě, srozumitelné, překvapivé a výstižné, nepostrádající humor, provokaci, ale také kritiku společenských poměrů, aniž by moralizovala. Pro Kinteru příznačná obsese ve sbírání všemožných vyřazených předmětů, elektronických součástek, drátů, rozbitých věcí a následná transformace předmětů, mystifikace a hra, spolu se zájmem o technickou stránku a funkčnost nově konstruovaných objektů/mutantů oživovaných elektrickým pohybem, patří k důležitým rysům Kinterovy tvorby. Krištof Kintera (1973) studoval v letech 1992–1999 Akademii výtvarných umění v Praze, v letech 2003–2004 absolvoval postgraduální studium na Rijksakademie van Beeldende Kunsten v Amterodamu. Je trojnásobným finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého. V roce 2017 proběhla velká autorská výstava Nervous Trees v galerii Rudolfinum v Praze. Pravidelně vystavuje po celém světě a jeho díla jsou zastoupena v soukromých i významných institucionálních českých i světových sbírkách.

Popis

Revolution, 2005 - pohyblivá socha, první ze šesti autorizovaných kusů, výška 100 cm

O autorovi

Krištof Kintera žije a tvoří v Praze. Absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze, kde studoval v ateliérech u Jiřího Lindovského, Aleše Veselého, Michaela Bielického a Milana Knížáka. Následně pokračoval ve studiu na Rijksakademie van beeldende kunsten v Amsterdamu. V letech 1999, 2001 a 2003 byl nominován na Cenu Jindřicha Chalupeckého. V posledních letech připravil samostatné výstavy pro pražské galerie Kunsthalle, Centrum současného umění DOX či Rudolfinum, ze zahraničních galerií pak pro Heldenreizer Contemporary v Mnichově, Kali Gallery v Lucernu či Ron Mandos Gallery v Amsterdamu.

Jeho dílo dnes zná snad každý. Od svého prvního výstavního projektu TO v roce 1996 patří mezi výrazné osobnosti tuzemské scény. Úspěch jeho tvorby však není podmíněn pouze výsledkem sarkastického humoru a lehké nadsázky otevírající závažná současná témata – jedná se o dlouhodobou snahu o analýzu našeho vztahu k okolí, přírodě i nám samým.

V devadesátých a nultých letech si popularitu získal především svými kinetickými sochami či monumentálními instalacemi. Těžko bychom zapomněli na záškodnické Spotřebiče (1997-1998) či filozofující Mluviče (1999) metaforicky komentující lidské bytí. Že v sobě má kus provokatéra ukázal při spolupráci s umělcem Davidem Černým na kontroverzní instalaci Entropa v roce 2009 a svoji něžnější polohu naopak ukázal ve výstavě Nervous Trees, která v roce 2017 doslova pohltila prostory galerie Rudolfinum. Touto velkolepou instalací ze starých kabelů, základních desek a rozebraných mobilních telefonů, kterou navštívilo přes 160 tisíc návštěvníků, potvrdil svoji pozici na české výtvarné scéně.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr