#14

Jiří Kovanda
(1953)

Bez názvu

Kovanda Jiří *1953
Kovanda Jiří *1953
Kovanda Jiří *1953
#14

Jiří Kovanda
(1953)

Bez názvu

Fine Arts
Žádné limity
443 zobrazení
Neprodáno
190 000 Kč
Aukční dům Sýpka
Aukční dům Sýpka
11. 4. 2021 13:30

Základní údaje

Poznámka
Přiložen certifikát pravosti Amt project s.r.o., Bratislava. Vystaveno: Moss Grows in Shadow, amt_project, Bratislava, 16. 9. – 16. 10. 2010 Nabízený objekt byl vystaven v roce 2010 na výstavě s názvem Moss Grows in Shadow ve slovenském výstavním prostoru amt_project, kde Kovanda vystavoval společně se Stanislavou Karbušickou. Výstavní instalace vytvářela příběh založený na dialogu dvou autorů a vzájemně propojených uměleckých děl a instalací. Kovanda v tomto případě použil nalezené materiály; použité a seříznuté desky na nábytek, kuchyňskou skříňku a další předměty, které ponechal bez dalšího zásahu, pracoval s nimi jen v rámci instalačního řešení a kompozice a vystavil je jako ready mades. Přenesením předmětů, vyjmutých ze svého běžného prostředí do galerijního kontextu a jejich instalace v prostoru, osamostatnila předměty ze svého původního účelu a dostala nový význam. Výrazná charakterističnost dřevěných, ale i laminovaných, překližkových povrchů a jejich struktura, spolu s tvarem, daným seříznutím při výrobě kuchyňské linky nebo jiného nábytku, z nich činí nejasné a neidentifikovatelné objekty, jejichž podoba, nově vystavená v galerijím prostředí, nabývá určitého humoru, ale současně obsahuje vlastní estetickou kvalitu. Používání levných, všedních, neuměleckých materiálů a jejich přenesení do uměleckého prostoru se u Kovandy objevuje už od začátku devadesátých let, kdy začal používat jednoduché dřevěné destičky a nechal vyznít povahu daného materiálu, někdy doplněného malbou nebo asambláží, někdy ponechané v původním stavu. Překračování uměleckého a neuměleckého světa a jeho prolínání charakterizuje Kovandovu celou uměleckou tvorbu, v níž se každodenní život a běžné denní události a předměty dostávají do středu zájmu. Mohou se jednoduše proměnit, stačí jen podívat se na ně trochu z jiného úhlu pohledu. Výstavní text Jiřího Kovandy Nebudete se cítit jako v lese. Přestože mech roste ve stínu. Každopádně tam budou trpaslíci. Malí, trochu legrační, trochu zlomyslní. Přikrčí se v prázdném bílém pokoji. Budou hrát na schovávanou za kuchyňskou linkou. Budou tam desky, hodiny. Jako byste se ocitli mezi lemury v zoo. Bude to minimalistické. Bude to surrealistické. Bude to suché. Ale nakonec uprostřed vyroste mochomůrka. Poznámka: Udělejte za skříní dvě díry do zdi, setřete prach, naneste bílou omítku a vybruste zeď brusným papírem, nechejte bílý prach ze sádry na zemi.

Popis

Bez názvu, 2010 - instalace (nalezená kuchyň, smeták, sádrový prach), variabilní rozměry

O autorovi

Jiří Kovanda patří mezi nejžádanější české umělce na zahraničním trhu s uměním. Svými pracemi je zastoupen v prestižních zahraničních sbírkách umění jako Centre Georges Pompidou v Paříži, Muzeum Moderního umění ve Vídni či v Tate Modern v Londýně. Z mnoha významných výstav a přehlídek umění zmiňme jeho pozvání na mezinárodní přehlídku současného umění Documenta 12, performance v londýnské Tate Modern či výstavu v Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía v Madridu, z českého prostředí posledních let pak výstavu v Domě Fotografie GHMP či retrospektivu v Domě umění města Brna. V letech 1995 až 2022 působil na pražské Akademii výtvarných umění jako asistent v ateliéru Jiří Skrepla a od roku 2008 vede ateliér na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem.

Jiří Kovanda je skvělou ukázkou toho, že síla umění vychází z opravdovosti a pravé vášně. Místo studia umělecké školy si během dospívání zvolil profesi zedníka - i přesto a možná právě proto se nyní řadí mezi nejvýznamnější osobnosti současného umění české scény. 
Ke své tvorbě vždy přistupoval intuitivně, a ačkoli jeho dnes obecně známé performance vznikaly v politicky neutěšeném období 60. a 70. let, zůstal vždy soustředěn na osobní prožívání a mezilidské vztahy. Spolu s kanonickými tvůrci Petrem Šemberou, Karlem Malichem či Janem Mlčochem patří mezi přední české konceptualisty poválečného období. Počátkem 90. let se zásadně proměňuje politické prostředí a tím i autorova situace. Jeho práce se z hlediska zájmu zahraničních galerií ukazuje jako velmi žádaná, začíná být prezentována na nejvýznamnějších světových přehlídkách a zařazována do velkých světových sbírek umění. V současné době se Jiří Kovanda drží na žebříčcích nejprodávanějších českých autorů.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr