#27

Karel Malich
(1924 – 2019)

Bez názvu

Malich Karel *1924
#27

Karel Malich
(1924 – 2019)

Bez názvu

1-50
1 limit
567 zobrazení
Prodáno za
140 000 Kč
Aukční dům Sýpka
Aukční dům Sýpka
Vyvolávací cena: 80 000 Kč
14. 10. 2018 13:30

Základní údaje

Poznámka
Provenience: Dílo pochází ze sbírky významného pražského sběratele. Karel Malich věnoval od počátku svou pozornost především krajině, ale jeho pohled na ni se postupně výrazně proměňoval. Jestliže ji zprvu ztvárňoval realisticky, tak na přelomu padesátých a šedesátých let dospěl k jejímu abstraktnímu vyjádření. Nejdříve prošel vlivem postimpresionismu, fauvismu i kubismu, ale pak opustil zobrazení vnější skutečnosti a začal co nejpřesněji zaznamenávat svou představu, která vyrůstala z prožitků z dětství. Sám říká, jak ho inspirovala krajina, odkud pochází, jak se do jeho kreseb, obrazů i koláží promítá tvar holického kopce. Odpoutáním od reality a inspirací zásadními zážitky, souvisejícími s trpělivým pozorováním přírody, se přiblížil Josefu Šímovi. Ověřil si, že některé jevy lze zahlédnout jen v jistou chvíli na určitém místě a také v příhodném rozpoložení. Vedle raných kvašů z první poloviny šedesátých let se věnoval také kolážím s volně geometrickými prvky, z nichž se později vyvinuly reliéfy a prostorové objekty. Karel Malich ovšem vycházel i z poznání lidské figury, z přemítání nad složitými a proměnlivými vztahy mezi lidmi. Zamýšlel se nad silami ovládajícími přírodu, nad působením světla, nad vnímáním reality v rozdílných okamžicích a z různých úhlů pohledu. Dva kvaše z roku 1962 reprezentují rané tvůrčí období, kdy jeho názor překročil hranici čisté abstrakce. Autor se přitom stále inspiroval svými představami o energiích či siločárách, které v přírodě a vesmíru působí, které se vzájemně umocňují nebo naopak popírají. Stačí změnit jediný prvek a hned se naruší celý komplex souvislostí.

Popis

Bez názvu, 1962 - akvarel, kvaš, papír, rám, sklo, 35 × 55 cm, sign. PD K. Malich 62

O autorovi

Karel Malich, významný český sochař, malíř a grafik, se narodil 18. října 1924 v Holicích. Jeho raná léta strávil v Holicích, kde absolvoval školu. Již od dětství projevoval výtvarné nadání, přičemž kraje s táhlými oblouky kopců, zejména holická krajina, měly výrazný vliv na jeho pozdější tvorbu.

Během války absolvoval reálné gymnázium v Pardubicích a byl nasazen u Junkers-werke ve Dvoře Králové. V letech 1945–1950 studoval výtvarnou výchovu a estetiku na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde ho ovlivnili profesorové jako Cyril Bouda, Martin Salcman, Karel Lidický a František Kovárna. Po studiích pracoval v podniku Botana v Holicích.

Roku 1953 se oženil s Dagmar Žižkovou, ale manželství skončilo rozvodem po jeho návratu z vojenské služby v Českých Budějovicích (1953–1955). V roce 1956 se oženil podruhé s Hanou Hrochovou. V té době se usadil v Praze a začal se intenzivně věnovat malbě.

Karel Malich byl od roku 1958 členem SČUG Hollar a v roce 1958 založil tvůrčí skupinu Proměna spolu s Milanem Albichem, Miroslavem Radou a fotografem Janem Šplíchalem. Tato skupina vystavovala až do roku 1967. Roku 1963 se stal spoluzakladatelem Skupiny Křižovatka.

V 60. letech se v jeho tvorbě objevovala krajina ovlivněná kubismem, která postupně přešla k lyrické abstrakci. Od roku 1963 převládaly v jeho díle abstraktní geometrické znaky, které se projevovaly zejména v jeho kolážích a reliéfech. Malich v této době experimentoval s novými materiály, jako bylo plexisklo.

Politická situace po okupaci v roce 1968 a éra normalizace znamenaly pro Malicha období, kdy nemohl svá díla oficiálně vystavovat. Věnoval se převážně kresbě a drátěným plastikám, a řada jeho objektů zůstala ve formě modelů. V 70. a 80. letech začal vytvářet drátěné plastiky, které se staly základem pro konstrukce, jež byly zavěšeny ve volném prostoru.

Karel Malich se věnoval tématům spojeným s energií, kosmem a vnitřním prostorem. Jeho tvorba byla řazena do širšího proudu neokonstruktivistických tendencí a ovlivněna vědeckými poznatky z oblasti fyziky a kosmologie. V jeho díle lze nalézt prvky transcendentálního idealismu a teosofie, a zároveň inženýrský přístup neokonstruktivismu.

Po roce 1989 mohl Karel Malich znovu svobodně vystavovat, a jeho díla zaznamenala zasloužený ohlas. Zemřel 24. října 2019 ve věku 95 let, a jeho odkaz patří k významným kapitolám českého moderního umění.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr