#9

Max Švabinský

Max Švabinský
#9

Max Švabinský

1-50
Žádné limity
552 zobrazení
Prodáno za
550 000 Kč
Galerie KODL s.r.o.
Galerie KODL s.r.o.
Vyvolávací cena: 450 000 Kč
29. 11. 2020 12:00

Základní údaje

technika
olej na plátně
signatura
LD,
Rozměry - výška x šířka (cm)
47 x 63
datace od
1909
autor
1873-1962

Popis

Studie k obrazu Žlutý slunečník (Léto) - Zcela nově objevené a  dosud neznámé autentické dílo Maxe Švabinského potvrzuje nejen důležitost, již autor tomuto námětu přikládal, ale dokazuje zároveň i  jeho náročný pracovní postup od první skici k  definitivě, který v  tomto konkrétním případě čítá kolem 15 známých studií kreslených tužkou i  malovaných olejem. Tyto práce z  větší části pořizoval v  horkých letních dnech roku 1909, a  to přímo v  plenéru v  Rajské zahradě na rozhraní Vinohrad a  Žižkova. Švabinský sám tento obraz později zařadil do „kypícího věku“, tj. doby své umělecké zralosti a  životního elánu, kdy se fialová a  modrá Chudého kraje proměnila v  souzvuk kadmiově žluté, modré a  zelené. Konkrétní barvy v  tomto případě jistě nebyly použity samoúčelně a  měly svou symbolickou povahu stojící v  osobitém dialogu s  takřka „courbetovsky“ pojatým naturalismem. Přímé tematické odkazy ke starší malířské tradici završené francouzskými realisty a  impre| 10 sionisty lze také hledat ve snaze zasadit akademicky cítěný akt do plenérového rámce, jako to známe např. u  Édouarda  Maneta. Vidíme zde zároveň jeden ze zásadních kroků, které o  desetiletí později vedly k  sérii tisků s  názvem Rajská sonáta, kde reálnou komponentu lidského fyzična propojil Švabinský se složkou snových exotických rájů, s  návratem k  prvotní podobě přírody, a  to vše, aby tohoto principu dále plně využil ve slavném monumentálním, až barokně cítěném plátně Žně z konce 20. let. Zde, při práci na Žlutém slunečníku, tak byla nastolena cesta, kterou se Švabinský definitivně malířsky přiklonil k  pozemskému životu a  jeho plnosti stojící v  jasném protikladu k  jeho dosavadním interiérovým kompozicím. Výtvarnými i  historicko-uměleckými kvalitami, hřejivým optimismem, mistrným nezaměnitelným rukopisem a  nepopiratelně čistým dekorativním účinkem tak představované dílo jistě potěší mnohého náročného sběratele a milovníka umění. Prezentováno v  dobové Eckově adjustaci. Při konzultacích posouzeno prof.  R.  Prahlem,  CSc., a  PhDr.  Š.  Leubnerovou. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa.

O autorovi

Max Švabinský, celým jménem Maxmilian Theodor Jan Švabinský, se narodil 17. září 1873 v Kroměříži.

Již jako desetiletý vystavoval ve výkladní skříni kroměřížské lékárny své první práce a jejich prodejem pomáhal rodině. V roce 1891 vystoupil z kroměřížské reálky a byl přijat na Akademii výtvarných umění v Praze, kde studoval do roku 1896. Ve stejném období tvořil symbolismem inspirovaná díla jako Splynutí duší (1896) nebo triptych Touha – Pocit blaženosti – Rozkoš (1896). Grafické techniky se naučil později u Julia Mařáka a rytce Eduarda Karla. Po návratu do Prahy se začal více věnovat olejomalbě a vytvořil obrazy zachycující krajinu a přírodu v okolí vesničky Kozlov u České Třebové. Ve vestibulu Zemské banky na Příkopech namaloval dvě velké kompozice s motivem české země a blahobytu. Významné místo v jeho tvorbě zaujímala grafika, a v roku 1910–1927 byl profesorem grafiky na Akademii.

Zemřel 10. února 1962 v Praze.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr