Základní údaje
technika | asambláž na plátně fixovaném na lepence |
signatura | PD, |
Rozměry - výška x šířka (cm) | 80 x 60 |
Popis
Křída - Výjimečná práce Jiřího Anderleho představuje jeho experiment s možnostmi plasticity obrazu a je skvělou ukázkou stylu, jímž se zásadně přiblížil asambláži a abstraktní malbě, aniž by se vzdal kresebného mistrovství, jež se stalo pro jeho tvorbu signifikantním. Anderle se na umělecké scéně začal výrazněji prosazovat v 60. letech zejména díky úspěchu v zahraničí. Grafické školení, kterým prošel na pražské Akademii, zásadně ovlivnilo jeho pozdější tvorbu. Tenká linka a precizní jemná kresba se staly základním prvkem jeho velkoformátových grafik i maleb. V díle Křída Anderle rozvádí zcela nové uchopení abstraktního tvaru, jenž nabývá nečekaně plastické formy a kombinací sádry, papíru a režného plátna rezignuje na prostorovost. O to větší význam má pak ovšem v této práci právě materiál a jeho působení. Vzácnost představovaného díla umocňuje fakt, že bylo autorem věnováno Gerdu Kermannovi, řediteli Galerie Baukunst v Kolíně nad Rýnem. Asambláž je uvedena v autorském soupisu díla pod označením 47/80. Při konzultacích posouzeno samotným umělcem a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.
O autorovi
Jiří Anderle se narodil 14. září 1936 v Pavlíkově na Rakovnicku.
Jeho studium začalo na pražské Vyšší škole uměleckého průmyslu v letech 1951–1959, pokračovalo na Akademii výtvarných umění v Praze, kde se v letech 1955 až 1961 věnoval malbě pod vedením Antonína Pelce a grafice u Vladimíra Silovského.
Profesionálně působil v Černém divadle v letech 1961–1969, což formovalo jeho kresbu a grafiku. Známým se stal v polovině 60. let, přičemž jeho dílo odráží existenciální úzkosti člověka, od konkrétních témat jako válka po obecnější jako nemoc nebo stárnutí.
Vliv na jeho tvorbu měla zkušenost s LSD v 60. letech, což vedlo k posunu směrem k abstrakci a později k návratu k figurálním a křesťanským tématům. Anderle je autorem desítek grafických a obrazových cyklů a je oceněn mnoha cenami.
Jeho dílo je zastoupeno v prestižních galeriích po celém světě, včetně Metropolitního muzea v New Yorku a Pompidouova centra v Paříži.