#16

Rudolf Krivoš
(1933 – 2020)

Dievča v kresle

Rudolf Krivoš
#16

Rudolf Krivoš
(1933 – 2020)

Dievča v kresle

1-50
Žádné limity
528 zobrazení
Neprodáno
14 500 EUR
Art Invest Group s.r.o.
Art Invest Group s.r.o.
22. 11. 2020 14:00

Základní údaje

Autor
1933-2020

Popis

Dievča v kresle - 1961, olej na plátne, 73x60 cm, značené vpravo dole „R. Krivoš 61“ Dielo „Dievča v kresle“, datované do roku 1961, pochádza z obdobia tesne po vzniku Skupiny Mikuláša Galandu a jej vystúpení na umeleckú scénu. Je neskoršou námetovou obmenou obrazu „Dievča v kresle“ z roku 1960, ktoré je z vývojového hľadiska Krivošovej tvorby považované za kľúčové. Aj autor samotný ho označil ako východiskové v rámci svojho maliarskeho programu, nakoľko sa v ňom sústredí na princípy kontrastu medzi pokojným pozadím a skoncentrovanou farebnou hmotou. Obe tieto olejomaľby sú majstrovským skĺbením plošnosti, dekoratívnosti i monumentality. Zároveň možno podotknúť, že diela z roku 1961 sú na trhu s umením veľkou vzácnosťou, nakoľko ich podľa slov J. Mojžiša v tomto roku Krivoš vytvoril „len“ štyri (Mojžiš, Slovenské pohľady 1/1965). Už v ranných prácach na začiatku 60. rokov je zjavné, že stredobodom Krivošovho záujmu je človek, ľudská figúra a jej osud. Jeho spôsob narábania s figurálnym motívom poukazuje na silné sochárske cítenie tvaru a inklinovanie k výrazovej skratke. Svoj objekt modeluje pomocou obmedzenej farebnej škály v trojzvuku sivých, čiernych a hnedých tónov doplnených o akcenty červenej.

O autorovi

Rudolf Krivoš byl slovenský akademický malíř. Studoval v letech 1951–1956 na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě na katedře figurální malby u profesora Jána Mudrocha. Za svou diplomovou práci "Ve vinárně" získal školní cenu. V roce 1956 byl přijat za člena Svazu slovenských výtvarných umělců a v roce 1957 se stal spoluzakladatelem Skupiny Mikuláše Galandy, účastnící se všech jejích výstav.

Krivošovo dílo reprezentuje výraznou modifikaci programu skupiny "Galanda". Jeho raná práce byla ovlivněna expresivním působením temperamentně strukturovaného rukopisu, který jiskřil v tíživé poetice jeho obrazů. Na bratislavské Výstavě mladých v roce 1957 představil portréty a autoportréty, kde přehodnotil mechanické vidění optické skutečnosti. Zejména v autoportrétech se projevila jednota konstruktivního principu kompozice tvarů a procesu abstrakce poučeného syntetickým kubismem.

V průběhu 60. let experimentoval s různými materiály a technikami, včetně sádrového podkladu pro reliéfní ztvárnění figur a polopostav. Po roce 1962 začal využívat kombinace technik na sololitu a techniky s koláží. Jeho pozdější práce se soustředily na civilnější témata, zkoumání vztahů mezi člověkem a světem. Používal netradiční materiály a techniky, jako byly koláže, nitrolaky, nanášení písku pod barevnou hmotu a vrstvení lazur. Jeho barevná paleta akceptovala pouze několik tónů tmavých barev, avšak dosahoval strukturálně diferencovaných povrchových efektů.

Tvorba Rudolfa Krivoše směřovala k hledání a nalézání lidské identity a vypořádával se s napětím v různých oblastech života. Jeho postavy, bytosti stažené z kůže, vydávaly brutální dojem, který umocňoval tvary, reliéfním podkladem nebo plynoucími barvami. Jeho malířský přístup byl nositelem tradic a zároveň reflektoval nejprogresivnější tendence slovenského umění.

Mohlo by se Vám líbit

Prozkoumejte další položky z tohoto výběru, který zaručeně povzbudí vaše smysly a podnítí Vaši představivost.
Zobrazit celý výběr