Základní údaje
technika | olej, plátno |
rozměr | 90 × 80 cm |
rok | 1994 |
signatura | sign. na rubu T. Rajlich 94 |
autor | (*1940) |
Popis
BEZ NÁZVU
O autorovi
Tomáš Rajlich (nar. 1940) prošel uměleckým vzděláním na Výtvarné škole a Akademii výtvarných umění v Praze, specializoval se na sochařství a brzy se rozhodl zaměřit na tendence geometrismu. V roce 1967 se stal spoluzakladatelem Klubu konkretistů, českého ekvivalentu skupiny Nul nebo ZERO. O dva roky později jeho dílo spatřil zahraniční umělecký svět na výstavě Sculpture tchécoslovaque v pařížském Musée Rodin.
Po okupaci Československa v roce 1969 Rajlich opustil vlast a usadil se v Nizozemí, kde se stal profesorem na Vrije Academii. Zaměřil se na malířství a zastupovaly jej galerie Art & Project v Amsterodamu a Yvon Lambert v Paříži. Jeho dílo začalo získávat uznání v mezinárodním měřítku, a Rajlich byl přizván k významným výstavám, jako byly Elementaire Vormen (putovní výstava, 1975), Fractures du Monochrome aujourd'hui en Europe (Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, 1978) nebo Fundamental Painting (1975) v amsterodamském Stedelijk Museem.
Rajlichovo umění se vyznačuje geometrickým rástrem a modularitou, ačkoli pozdější práce odhalují komplexnější přístup k myšlence, že obraz představuje entitu schopnou sebereflexe. Jeho monochromní malby zkoumají kombinaci neosobního, gestického a tvůrčí síly světla, stále zdůrazňujíc dvourozměrnost objektu. Rajlichova citlivost vychází z jemné modulace barvy jako materiálu na plátně, s důrazem na optické a tvůrčí vlastnosti světla. Jeho dílo bylo prezentováno na retrospektivách v Brescii, Haagu a v Praze. Rajlich žije a pracuje v Praze a v Itálii poblíž Verony.