Základní údaje
technika | olej na plátně |
rozměr | 92 x 65 cm |
rok | 1926 |
signatura | signováno a datováno vpravo dole: TOYEN 1926
vzadu stará razítka „Succession Toyen“ (pozůstalost Toyen) |
stav díla | Posouzeno a konzultováno PhDr. Jaromírem Zeminou,
PhDr. Karlem Srpem, PhDr. Jiřím Machalickým, Mgr. Anetou Kopeckou
a Vladimírem Lekešem. |
provenience | Provenience:
– sbírka malířky Toyen (až do její smrti)
– aukce pozůstalosti Toyen (Succession Marie Čermínová dite Toyen),
Nouveau Drouot – Salle 10; 9, rue Drouot, Paris, položka č. 18,
dne 21. června 1982
– zakoupeno francouzským sběratelem – významným soudcem
pařížského soudního dvora za tehdy rekordních 84.170 FRF
(faktura ze dne 21. 6. 1982 přiložena) |
Popis
O autorovi
Toyen, známá též pod svým skutečným jménem Marie Čermínová, se narodila 21. září 1902 v Praze. Je považována za významnou česko-francouzskou malířku a jednu z představitelek evropského surrealismu. Navzdory tomu, že většinu svého života strávila v Paříži, je považována za klíčovou postavu české kultury a umělecké avantgardy 20. století.
Už v mládí opustila Toyen svůj domov a pracovala v továrně na mýdlo na Žižkově. Vzdělání v oblasti dekorativní malby získala na Uměleckoprůmyslové škole pod vedením profesora Emanuela Dítěte ml. Ve 20. letech 20. století spolupracovala s umělcem Jindřichem Štyrským, s nímž se setkala během léta v roce 1922 na ostrově Korčula. Jejich spolupráce byla tak úzká, že vyhlásili svůj vlastní umělecký směr - artificialismus.
Toyen se stala členkou různých uměleckých sdružení, včetně Devětsilu, SVU Mánes a Skupiny surrealistů v ČSR. V Paříži se připojila k surrealistické skupině kolem André Bretona a Paula Eluarda. Během druhé světové války se musela skrýt kvůli svým surrealistickým sklony a také pomáhala ukrývat surrealistu židovského původu, Jindřicha Heislera.
Po válce se Toyen vrátila k veřejnému vystupování, ale v roce 1947 opustila Československo a přestěhovala se natrvalo do Paříže. Ačkoli se její umělecká tvorba zachovala ve svém specifickém a originálním stylu, v posledním desetiletí svého života se stávala stále osamělejší.
Toyen zemřela 9. listopadu 1980 v Paříži. Její dědictví jako ženy v doméně české avantgardy, která překonala tradiční genderové bariéry, a její umělecká tvorba zůstávají aktuální a významné v kontextu evropského surrealismu a české umělecké historie.