Základní údaje
technika | patinovaný bronz |
rozměr | 27 x 83 x 40 cm |
rok | 1928 |
signatura | signováno na plintě: Stefan
značka na plintě: LIL: ANÝŽ – PRAHA VII.
Existují celkem pouze tři odlitky. |
stav díla | Posouzeno a konzultováno doc. PhDr. Jiřím Šetlíkem,
prof. PhDr. Jaromírem Zeminou a PhDr. Jiřím Machalickým.
Přiloženo potvrzení autenticity. |
provenience | Provenience: soukromá sbírka, Praha |
Popis
O autorovi
Bedřich Stefan byl český sochař a významný představitel meziválečné avantgardy. Narodil se 9. prosince 1896 v Praze. Absolvoval pražskou Akademii výtvarných umění u Jana Štursy a patřil k významným umělcům své doby.
Stefan byl členem skupiny Devětsil a poprvé vystavoval s touto skupinou roku 1922. V té době se podílel na rozvoji motivů sociálně civilního umění a jeho sochařské práce vykazovaly vliv poetismu. Spolupracoval s dalšími významnými umělci, jako byl sochař Otto Gutfreund, a stal se manželem sochařky Hany Wichterlové.
V 20. letech se Stefan zabýval otázkami abstraktní sochařské formy a reflektoval také podněty kubismu. Jeho tvorba zahrnovala jak veřejné realizace, například reliéfní cyklus 14 zastavení Křížové cesty v kostele sv. Václava ve Vršovicích, tak i sochy pro vinohradský Kostel Nejsvětějšího srdce Páně a plastiky pro lidický památník. Jeho práce byly ovlivněny také pobytem v Paříži, kde získal roční stipendium francouzské vlády a studoval v ateliéru Le Corbusiera.
Bedřich Stefan se ve 30. letech intenzivně zajímal o primitivní umění, což se projevilo v jeho tvorbě. Během tohoto období přivezl z Paříže africké masky z Libérie a Pobřeží slonoviny. Jedním z jeho děl z této doby je socha nazvaná "Sedící černoch," kterou můžete vidět ve stálé expozici Století relativity.
Zemřel 31. března 1982, rovněž v Praze.