Základní údaje
technika | olej, kvaš, stříbrná barva, tuš na plátně |
rozměr | 16 x 10 cm (29 x 18,5 cm) |
stav díla | Přiloženo potvrzení autenticity paní Aube Elleouet-Breton, dcery André Bretona.
Posouzeno a konzultováno PhDr. Karlem Srpem, prof. PhDr. Jaromírem Zeminou, PhDr. Jiřím Machalickým, Mgr. Anetou Kopeckou a Vladimírem Lekešem.
Přiložena expertiza uznávaného znalce díla Toyen PhDr. Karla Srpa. |
provenience | | privátní sbírka slavného zakladatele a hlavního teoretika surrealistického světového hnutí, básníka a prozaika André Bretona (1896–1966), který dílo získal v padesátých letech 20. století darem od Toyen
| privátní sbírka dcery André Bretona paní Aube Elleouet-Breton
| Galerie 1900–2000 Paříž
| soukromá sbírka Paříž |
Popis
O autorovi
Toyen, známá též pod svým skutečným jménem Marie Čermínová, se narodila 21. září 1902 v Praze. Je považována za významnou česko-francouzskou malířku a jednu z představitelek evropského surrealismu. Navzdory tomu, že většinu svého života strávila v Paříži, je považována za klíčovou postavu české kultury a umělecké avantgardy 20. století.
Už v mládí opustila Toyen svůj domov a pracovala v továrně na mýdlo na Žižkově. Vzdělání v oblasti dekorativní malby získala na Uměleckoprůmyslové škole pod vedením profesora Emanuela Dítěte ml. Ve 20. letech 20. století spolupracovala s umělcem Jindřichem Štyrským, s nímž se setkala během léta v roce 1922 na ostrově Korčula. Jejich spolupráce byla tak úzká, že vyhlásili svůj vlastní umělecký směr - artificialismus.
Toyen se stala členkou různých uměleckých sdružení, včetně Devětsilu, SVU Mánes a Skupiny surrealistů v ČSR. V Paříži se připojila k surrealistické skupině kolem André Bretona a Paula Eluarda. Během druhé světové války se musela skrýt kvůli svým surrealistickým sklony a také pomáhala ukrývat surrealistu židovského původu, Jindřicha Heislera.
Po válce se Toyen vrátila k veřejnému vystupování, ale v roce 1947 opustila Československo a přestěhovala se natrvalo do Paříže. Ačkoli se její umělecká tvorba zachovala ve svém specifickém a originálním stylu, v posledním desetiletí svého života se stávala stále osamělejší.
Toyen zemřela 9. listopadu 1980 v Paříži. Její dědictví jako ženy v doméně české avantgardy, která překonala tradiční genderové bariéry, a její umělecká tvorba zůstávají aktuální a významné v kontextu evropského surrealismu a české umělecké historie.